Overzicht

Docent op de Fiets

Docent op de Fiets (DOF) is een arrangement van het Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek, uitgevoerd door Teylingen college KTS. De missie en visie van het Samenwerkingsverband en de visie van de KTS vormen de uitgangspunten van het arrangement.

Omschrijving van het traject

Er is een aantal leerlingen in het Samenwerkingsverband met dermate specifieke ondersteuningsbehoeften dat noch reguliere voorzieningen, noch collectieve maatwerkvoorzieningen voldoende passend zijn. Vanaf schooljaar 2020-2021 (pilotjaar) voert Teylingen College KTS het Docent op de Fiets-traject uit voor leerlingen met vmbo-herkomst. In schooljaar 2023-2024 is het traject uitgebreid met plekken voor havo/vwo leerlingen.

Leerlingen die langdurig thuis zitten worden 1 keer per week bezocht door een docent. De trajecten zijn op maat. Er wordt gekeken wat de jongere nodig heeft om tot ontwikkeling te komen. “Out of the box” denken, is hierbij nodig.

Het doel van ‘Docent op de Fiets’ is om leerlingen die langdurig niet naar school kunnen, door middel van onderwijs voor te bereiden op terugkeer naar een vorm van onderwijs, dan wel een ontwikkelingsperspectief te bieden. Het OPP voert de basis van de uitvoering en evaluatie van de trajecten. Er wordt een docent aan de leerling gekoppeld die tijd heeft om een relatie op te bouwen en te werken aan educatieve activiteiten en schoolse vaardigheden op een locatie buiten de school. De jongere wordt voorbereid op een terugkeer naar een vorm van onderwijs of een ander haalbaar uitstroomperspectief (zoals arbeid of een maatschappelijk project). Ieder traject wordt ondersteund door de gedragswetenschapper die vanuit de gemeente ingezet wordt op de school. Daarnaast is altijd een consulent van het Regionaal Bureau Leerplicht betrokken bij de leerling.

Doelgroep specifiek

Docent op de Fiets is een traject voor leerlingen van reguliere scholen, maar in sommige gevallen ook voor leerlingen zonder schoolinschrijving, die door sociaal-emotionele, psychiatrische en/of systemische redenen de school al langere tijd niet bezoeken. Scholen kunnen met de adviseur van het Loket overleggen of Docent op de Fiets een passend traject is.

Docent op de Fiets is toegankelijk voor:

  • Leerlingen in de leerroutes vmbo basis – kader – gl – TL – HAVO- VWO;
  • Leerlingen met een uitstroomperspectief richting MBO entree en hoger;
  • Leerlingen die afkomstig zijn van een school vallend onder Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek;
  • Leerlingen die woonachtig in de regio Duin- en Bollenstreek.

Kaders

  • Docent op de Fiets fungeert als bovenschools arrangement voor leerlingen in het Samenwerkingsverband;
  • Een traject heeft in principe een duur van 12 maanden;
  • Maximaal 20 trajecten per jaar.

Onderwijszorgarrangement

Het Docent op de Fiets – arrangement betreft een onderwijszorgarrangement. Een onderwijs-zorgarrangement is een samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Samen met ouders brengen de onderwijs en jeugdhulppartners in kaart welke ondersteuning de leerling nodig heeft en maken en maken daar afspraken over. De betrokkenheid van jeugdhulp is een voorwaarde voor deelname aan het arrangement.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Voor iedere leerling die deelneemt aan een traject bij Docent op de Fiets wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. In het ontwikkelingsperspectief staat omschreven wat de leerling nu kan en wat de school en ouders verwachten dat de leerling kan en kent bij het verlaten van de school. Het plan bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat wat het uitstroomprofiel van de leerling is en welke onderwijsdoelen daarbij horen. Daarnaast wordt de extra ondersteuning vastgelegd in het OPP, zowel vanuit het onderwijs als vanuit de zorg. De ondersteuningscoördinator voert de regie over het OPP en draagt op school zorg voor een integrale en handelingsgerichte aanpak in afstemming tussen leerling, ouders, mentor/docenten en andere professionals (intern en extern).

Onderwijsaanbod

Docent op de Fiets gebruikt onderwijs als middel om de leerling te bewegen naar perspectief. De docent onderzoekt samen met de leerling welke vakken aansluiten bij de mogelijkheden van de leerling en de docent. Docent op de Fiets biedt geen volledig onderwijspakket en werkt niet toe naar een diploma. Docent op de fiets kan wel toewerken naar een onderwijsplek waar het behalen van een diploma of certificaten een mogelijkheid is. Dit perspectief hangt samen met de ontwikkeling van de leerling.

Toeleiding

Leerlingen kunnen deelnemen aan dit onderwijs-zorg arrangement na een positief advies van het Loket Passend Onderwijs en de commissie van begeleiding van de school. Voorafgaand aan het traject vindt een multidisciplinair overleg (MDO) plaats waarbij wordt besproken op welke wijze er kan worden toegewerkt naar het gestelde perspectief. Er wordt afgewogen of de ondersteunings- en onderwijsbehoeften van de leerling past binnen de mogelijkheden, expertise en capaciteit van het arrangement.

Buitenregionaal

In principe is het arrangement alleen toegankelijk voor leerlingen van scholen vallend onder Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek. Indien leerlingen afkomstig zijn van een aanpalend samenwerkingsverband (Leiden, Amstelland & de Meerlanden, Zuid- Kennemerland, MHR), dient het betrokken samenwerkingsverband garant te staan voor bekostiging van het traject en eventuele arrangementen na afloop van het traject, zoals een toelaatbaarheidsverklaring. Toelating loopt daarnaast in alle gevallen via het Loket Passend Onderwijs van Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek. Bij beperkte beschikbaarheid gaan leerlingen uit het Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek voor.

Inschrijving & zorgplicht

Deelname aan het arrangement Docent op de Fiets vereist een (tijdelijke) inschrijving op de school die het traject uitvoert: de KTS in Voorhout. De leerling wordt, ongeacht de eerder gevolgde leerweg, ingeschreven op de leerweg vmbo basis-kader met LWOO.

De school van herkomst (stamschool) behoudt zorgplicht en blijft betrokken bij de leerling die deelneemt in de experimenteerregeling. Zij neemt de leerling weer op nadat het traject bij Docent op de Fiets eindigt of neemt de zorg voor een passende vervolgplek op zich. Docent op de Fiets nodigt de school van herkomst uit bij elk multidisciplinair overleg over de leerling.