Ontwikkelingsperspectief plan (OPP)
Lees verder:
Minstens 1x per jaar wordt het OPP opnieuw bekeken en, als dat nodig is, aangepast. Op dat moment kijkt de school ook of de leerling op de juiste plek zit, of beter kan doorstromen naar een (bovenschools) arrangement of het speciaal onderwijs of juist kan terugstromen naar het regulier onderwijs. In het plan staat in ieder geval:
- Het verwachte uitstroomniveau van uw kind.
- De onderwijsdoelen voor uw kind.
- Welke leerstof er wordt aangeboden.
- Het handelingsdeel: op welke manier uw kind wordt begeleid en ondersteund.
- De afwijkingen van het reguliere programma.
- De schoolse ontwikkeling: zoals de leerresultaten, het onderwijskundig rapport, het verloop van de schooltijd en een eventueel uitstroomadvies van de vorige school.
- Persoonskenmerken: zoals zelfvertrouwen, gedrag en motivatie.
- Capaciteiten: zoals intelligentie.
- Medische gegevens: zoals een advies of verklaring van een arts of psycholoog.
- Eerder verleende hulp en ondersteuning.
Goede afspraken zijn belangrijk
Als het op school niet vanzelf gaat, is het belangrijk dat ouders, kind en school op dezelfde lijn zitten. Het is daarom verstandig om duidelijke afspraken te maken en vast te leggen. Hoe soepeler het overleg tussen ouders en school en hoe grondiger ouders zichzelf informeren hoe beter uiteindelijk de oplossing.
U en uw kind spelen een belangrijke rol bij de totstandkoming en het uitvoeren van dit plan. Ook hebben ouders en leerling een belangrijke rol bij het (jaarlijks) evalueren van het plan. Daarnaast wordt op dit deel van het plan uw instemming gevraagd. Met andere woorden: bent u het eens met de beschreven begeleiding en ondersteuning voor uw kind (handelingsdeel)?